FELLINI PARK

FELLINI PARK

RESTORATION OF HISTORIC SQUARE IN RIMINI

The project is a continuation of the redevelopment strategies of the waterfront through the enhancement of existing green areas. The project’s first major act is to redeem the area’s role in an urban setting, starting from the structural modifications present in the area.
The Kursaal (destroyed by bombing) and the roundabout by the sea no longer exist, and in the spaces where horses and carriages once trod, there are now cars that circulate and park, which contributes to the fragmentation of the area and renders it viable only at some public space intervals. The first step then was to accentuate the nature of the sea-town center axis and harmonize the entire zone to enhance usability so it was transformed into a pedestrian area. The boulevard design becomes an opportunity to expand the view of the sea and guarantee a continuous dialogue between the city and the beach. The park ‘s design envisions various areas for different ways of use, including those for hosting temporary events.

L’intervento è in continuità con le strategie di riqualificazione del lungomare, attraverso la valorizzazione delle aree verdi già esistenti. La prima e principale azione progettuale è quella di ridare a questo luogo il suo ruolo in un contesto urbano, partendo dalle modifiche strutturali che l’area stessa presenta. Non sono più presenti la Kursaal (distrutta da un bombardamento) e la rotonda a mare e negli spazi prima percorsi da cavalli e carrozze ora si muovono e sostano autoveicoli, che rendono l’area frammentata e fruibile in termini di spazio pubblico solo in alcune porzioni poste in discontinuità tra loro. Si è quindi partiti dall’enfatizzazione di questo luogo come testata dell’asse centro città-mare e dalla volontà di restituire una lettura unitaria di tutto l’ambito, con l’obiettivo di aumentarne la fruibilità a partire dalla scelta di pedonalizzarlo.
La progettazione del boulevard diventa occasione per ampliare la visuale verso il mare, mettendo in rapprto diretto la città con la spiaggia.
Il parco viene pensato come organismo formato da diversi ambiti e diversi modi di fruizione, per questo motivo vengono individuate aree per potenziali eventi temporanei.

SITE

Rimini (IT)

YEAR

2016

CLIENT

Municipality of Rimini - Strategic Plan Office

SERVICES

Preliminary Design

SURFACE

21.900 mq

WITH

Mijic Architect

Category:

Urban Space